Do zadań Domu należy:

  • zapewnianie dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokajanie jego niezbędnych potrzeb, w szczególności emocjonalnych, rozwojowych, bytowych, zdrowotnych, społecznych i religijnych;
  • realizacja planu pomocy dziecku we współpracy z asystentem rodziny;
  • umożliwianie kontaktu dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej oraz podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej;
  • zapewnianie dziecku dostępu do kształcenia, dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych, a także stwarzanie warunków do fizycznego, psychicznego oraz poznawczego rozwoju dziecka oraz wyrównywania deficytów rozwojowych dziecka,
  • zapewnianie zajęć wychowawczych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące je do życia społecznego, a dzieciom z niepełnosprawnościami odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne;
  • zapewnianie dziecku świadczeń zdrowotnych oraz opieki lekarzy specjalistów,
  • organizacja dla wychowanków Domu odpowiednich form opieki w środowisku, grup usamodzielnienia oraz kontaktu z rodzinami zaprzyjaźnionymi

Dom realizując swoje zadania, uwzględnia prawa dziecka poprzez:

  • zapewnienie dzieciom opieki i wychowania poza rodziną;
  • zapewnienie stabilnego środowiska wychowawczego;
  • umożliwienie kształcenia, rozwoju uzdolnień, rozwoju zainteresowań i indywidualności oraz zabaw i wypoczynku;
  • umożliwienie utrzymywania osobistych kontaktów z rodziną i osobami bliskimi
  • podejmowanie działań umożliwiających dziecku powrót do rodziny biologicznej lub znalezienie rodziny przysposabiającej, lub umieszczenie w rodzinnej pieczy zastępczej;
  • udzielenie pomocy dziecku w przygotowaniu do samodzielnego życia;
  • zapewnienie dziecku prawa do kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań i przekonań oraz zabawy i wypoczynku;
  • ochronę dziecka przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w jego życie prywatne;
  • traktowanie dziecka w sposób nienaruszający jego godności osobistej;
  • ochronę dziecka przed poniżającym traktowaniem i karaniem;
  • umożliwienie wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą, odpowiednio do wieku i stopnia dojrzałości;
  • poszanowanie tożsamości religijnej i kulturowej;
  • zapewnienie dziecku dostępu do informacji dotyczących jego pochodzenia.